Fandom

АСТРОУИКИ

Архив "Знаете ли, че..."

182pages on
this wiki
Add New Page
Беседа0 Share

Знаете ли, че....

  • двама учени от Университета в Пенсилвания стигнаха до идеята, че поставянето на огледала на Луната ще бъде знак за разположението ни за евентуални извънземни същества. Според учените по този начин ще може да се отразява Слънчева светлина, и системата Луна-Земя ще бъде с 20% по-ярка. Възможността да се променя посоката на огледалата ще позволи да се изпращат с точна последователност flash, които получени от интелигентните алиани лосно ще бъдат разпознати като сигнал за нашето съществуване.

Знаете ли, че:

  • ...Съвсем скоро на борда на Международната Космическа станция ще бъде възможно да се настаняват до шест астронавти. Досега техният брой беше само три. Това е така, благодарение на поставените нови места за спане и на още една баня. Тя ще влезне в действие, използвайки една нова система на "рециклиране" на водата, благодарение на което, ще има питейна вода, след като се пречисти тази, която вече е употребявана и тази, така да кажем "произведена" от самите астронавти. Системата в момента е във фаза на изпитание: получената досега вода, приблизително шест литра, ще бъде доставена на Земята от Shuttle Endeavour и тук тя ще бъдат проведена и анализирана, за да се установи ефективността на изобретението.
  • На 26 март 2008 г.корабът Индевър върна на земята седемте астронавта, които с тази си мисия отбелязаха два рекорда:

най-дълъг престой на екипажа на шатъл в орбиталната станция /цели 12 дни/ и ...

най-голям брой космически разходки /5 на брой/.

NASA съобщи, че е открита черна дупка с рекордно малка маса, близка до долния предел за масите на черните дупки със звезден произход. Докладът за откритието бе представен от Николай Шапошников и Лев Титарчук на срещата на Отдела по астрофизика на високите енергии на Американското астрономическо общество. Черната дупка се намира в Млечния път, в двойната система от черна дупка и обикновена звезда-компаньон XTE J1650-500, която е открита през 2001 г. Измерванията на Шапошников и Титарчук са показали, че масата на черната дупка представлява 3.8 слънчеви маси, което е значително по-малко от предишния рекорд с 6.3 слънчеви маси. Черните дупки не могат да се наблюдават непосредствено - дори и светлината не може да преодолее тяхното гравитационно привличане. Техните свойства могат да се изучават въз основа на поведението на съседните им обекти - например, въртящите се около тях акреционни дискове - веществото на които постепенно се поглъща от дупката. Поредната порция газ, преди да бъде погълната от черната дупка, образува нажежена “пробка”, изпускаща рентгенови лъчи. Това излъчване се нарича квазипериодично колебание. Шапошников и Титарчук са показали, че периодът на квазипериодичните колебания зависи от масата на черната дупка - колкото по-малка е дупката, толкова по-кратък е периодът. И така са се научили да определят масата, измервайки параметрите на рентгеновото излъчване. Точността на измерванията представлява около 0.5 слънчеви маси. Черната дупка, чийто диаметър би трябвало да е 24 km, е един от най-малките обекти, които някога са били откривани извън пределите на Слънчевата система. Масата на дупката в XTE J1650-500 е близо до долната граница на масите за черните дупки със звезден произход - онези, които са се образували в резултат от колапс на голяма звезда. Точната стойност на този предел не е известна, но се предполага, че той представлява 2-3 слънчеви маси. Ако ядрото на колапсиращата звезда има по-малка маса, няма да се образува черна дупка, а неутронна звезда. Наскоро бе открита черна дупка със звездна маса, която принадлежи на противоположния рекорд в своята категория, а свръхмасивната черна дупка установи абсолютен рекорд.

  • ....най-големият бинокъл на света отвори очи. Говорим за Large Binocular Telescope, наречен накратко LBT. Телескопът е конструиран в Аризона и се състои от две големи огледала, снабдени с две изключителни фотокамерил През януари месец се потвърди, че те работят отлично и чрез тях може да се наблюдава галактика, отстояща на повече от сто милиони слънчеви години.

  • Знаете ли, че...черната дупка, намираща се в галактика М33, отстояща на около три милиона светлинни години от Земята е претендент за рекорд на черна звездна дупка с най-голяма маса. Това заключение е направено на базата на данните, събрани от Чандра, междузвездният телескоп за Х радиация и от Джемини, един от най-гигантските телескопи, който е разположен на върха на Mauna Kea в Hawaii. Масата на М33 Х-7, това е кодовото име на черната дупка, възлиза на 15,7 слънчеви маси. Наистина голям рекорд, който от своя страна рискува да създаде проблеми на астрофизиците теоретици, които се занимават със звездната еволюция.

  • Знаете ли, че.... неутронната звезда j1739-285 се върти около оста си с невероятната скорост от 1122 обороти за секунда. Това е с един път и половина повече от всяка друга позната ни звезда.

  • Знаете ли, че....Нютон предсказал края на света за 2060 г.

Прочутият физик сър Исак Нютон не само е открил закона за всемирното привличане, но и - както се оказа - е предсказал края на света. Той предполагал, че Апокалипсисът ще се случи през 2060 г. Това е написал в своите ръкописи, които за първи път бяха показани на публиката в Йерусалим. Книжата, сред които се съдържат и изчисления, свързани с доходите на физика, са лежали в продължение на 250 години в дома на Портсмутския граф. През 1930 г. те са продадени на аукцион, а от 1969 г. са прибрани в Израелската национална библиотека. За изчисленията Исак Нютон не е използвал научни данни, а сведения от библейската книга на Даниил. В един от документите физикът по своему интерпретира размерите на древния Храм в Йерусалим - той смятал, че е проекция на Космоса. Знаете ли, че....на кометата Linear VZ13, която наскоро достигна максимума на своята яркост, е открита опашка с червеникав цвят. Самата комета, т.е. нейното хало, се отличава с ярко зелен цвят. Предполага се, че редкият изумрудено зелен цвят на кометата е обусловен от присъствието във веществото на кометата на отровния газ циан CN, както и на молекули на въглерода С2. В момента кометата Linear VZ13 едва се вижда с невъоръжено око, но добре се различава в любителски астрономически инструмент с каквато и да е апертура. От какво е обусловен червеният цвят на опашката й, съставена в голяма степен от прахови частици, все още не е ясно.

  • Знаете ли, че.....на 28 август 2007 г. ще има Лунно затъмнение. Феноменът за съжаление няма да се вижда от България, а от Япония, Австралия, от част от Азия и от доста голяма част от Америка.

  • Знаете ли, че.......на 250 светлинни години от нас има звезда с една планета гигант, която обикаля около нея.Това откритие бе направено благодарение на международните наблюдения на астрономи и астрономи любители и тяхната координация. По този начин звездата никога не е изпускана от поглед.

  • Знаете ли, че......Слънцето и земната атмосфера могат да ни донесат много удивителни

сюрпризи. Навярно сте чували за т.нар. зелен лъч. В последния момент, когато Слънцето залязва, или в първия, когато изгрява, понякога, много рядко, Слънцето избухва в ярка, забележително красива зелена светлина. Това се нарича зелен лъч. Продъжение

  • .....2009 година е определена за Година на Астрономията.

  • Знаете ли, че.....преди две години планетите от Слънчевата система се намалиха от девет на осем, след като Плутон официално бе признат само като едно от хилядите ледени тела, които населяват така наречения пояс на Куипер. Сега от Япония пристига новината, че от осем те могат да станат отново девет: в този пояс може да съществува тяло, голямо колкото Земята, готово да заслужи титлата - планета. Измерванията са трудни, поради многото изменения и се избягва всяко прибързано о заключение.

  • Знаете ли, че...вече е предвидена и първата космическа разходка за китайски астронавт. Това знаменателно събитие ще стане през есента на 2008 г. Yuan Jie е президент на Академията за космически технологии в Шанхай. Предвидено е също така и излъчването на това събитие по телевизията, благодарение на инсталирана камера+

на космическия кораб Шатъл VІІ. Все още не е уточнено, дали предаванията ще са директни или ще бъдат на запис.

  • Знаете ли, че...вече е предвидена и първата космическа разходка за китайски астронавт. Това знаменателно събитие ще стане през есента на 2008 г. Yuan Jie е президент на Академията за космически технологии в Шанхай. Предвидено е също така и излъчването на това събитие по телевизията, благодарение на инсталирана камера на космическия кораб Шатъл VІІ. Все още не е уточнено, дали предаванията ще са директни или ще бъдат на запис.

  • ...Геологът Петер Шулц и неговите колеги, изучавайки следите от метеорита,

паднал на 15 септември около Каранкас в Перу, стигнаха до извода, че съвременните представи за поведението на метеоритите в атмосферата се нуждаят от корекции, съобщи Университетът Браун.За перуанския метеорит се писа из целия свят, тъй като веднага след неговото падане жителите на Каранкас започнаха масово да се оплакват от недоимък - причините за който така и не бяха еднозначно установени. Групата на Шулц, който е специалист по кратерите с извънземен произход, се зае с изучаването на редицата загадки на метеорита - с каква скорост той е летял и защо е оставил такъв голям кратер, с диаметър близо 15 m. По данни на Университета Браун, фрагментите от почвата, избити от удара на метеорита, могат да се намерят на разстояние 4 футболни полета от кратера - в официалния доклад на Перуанския институт по геология и металургия се споменават 200 m. Тези данни, заедно с откритите в местата на стълкновението т.нар. планарни деформации - пречупвания в линиите на пясъчните слоеве - позволи на групата на Шулц да пресметне скоростта на метеорита. В момента на удара тя е била около 24 000 km/h. Това е 40-50 пъти повече, отколкото би могло да се очаква. Първоначално, метеоритът е бил определен като метален, но накрая бил признат за каменен, т.нар. хондритен метеорит. Досега се предполагаше, че такива метеорити обикновено се разпадат на парчета при навлизането си в атмосферата и не долитат до повърхността на Земята цели - но перуанският метеорит е успял.

  • ...На 12 март сондата Cassini прелетя над Енцелад, спътника на Сатурн, на

пределно малката височина от 48 km, като премина през потоци от течност, изригващи от него в космическото пространство. Траекторията на полета бе пресметната така, че сондата да премине през потоците вода, които се плискат от спътника право в Космоса. При преминаването през струите на гейзерите сондата се намираше на по-малко от 200 km от повърхността на загадъчния спътник. Той премина през водните гейзери на височина 195 km със скорост 51 500 km/h. Получер текст

От седмици нашето Слънце е много спокойно. ТВЪРДЕ спокойно! Новият единадесет годишен цикъл закъснява със започването си.

През Септември 2007 ровърът Opportunity, който е на мисия на Марс, слезе в големия кратер Victoria, широк около 800 m.Сега настъпи моментът да изчезне. Малкият робот на NASA рискува да остане заклещен във вътрешността и да приключи своята авантюра. Причина за това е електрически проблем със системата за предвижване. До дни се очаква Opportunity да излезе от кратера.

Предстои скорошно проучване, което ще покаже че Кафявите Джуджета могат да образуват система от небесни тела, независимо от звездите и от планетите

Also on Fandom

Случайно уики