Fandom

АСТРОУИКИ

БРИТАНСКИ МОДУЛИ

182pages on
this wiki
Add New Page
Беседа0 Share

Британски модули

Група учени и инженери от Обединеното кралство предложи на правителството да се присъедини към проекта за Международната космическа станция.

Ако този план бъде реализиран, МКС ще се попълни с два любопитни и далеч не излишни обитаеми отсека, а космонавтиката като цяло ще се обогати с нови проекти. Идеята за създаването на британските модули за МКС засега само е представена за всеобщо обсъждане. Планът за включването на мъгливите острови към пилотираните космически полети се подкрепя от Британското междупланетно общество, British Interplanetary Society и редица прочути личности, като физика Стивън Хокинг и писателя фантаст Артър Кларк. “Това е принос към дискусията за ролята на Великобритания в полетите на човека в Космоса - заяви Марк Хемпсел от Бристолския университет, участник в кампанията. - Тази стъпка ще позволи на британските учени да използват космическата станция за провеждането на експерименти, ще отвори пътя за британските астронавти, а също ще привлече значителни инвестиции в нашата промишленост.” Ще поясним - въпреки, че Британия е член на Европейската космическа агенция ESA, в страната действа правителствена забрана за всякакво държавно участие в пилотираните космически програми. В условията на сравнително небогат космически бюджет, британското правителство смята, че всички средства трябва да се насочват само към непилотираните проекти - изследването на Космоса с помощта на спътници и междупланетни станции. Така, в момента нито един гражданин на Великобритания не може да стане астронавт на ESA и да полети на МКС, а британската промишленост не може да получи своята част от баницата - договори за построяването на модули или възли на станцията. Авторите на новия проект смятат, че това положение на нещата се отразява негативно върху британската наука и високотехнологичните отрасли. Включително, негативи се проявяват и във все по-малкото на брой млади хора, желаещи да се посветят на Космоса. А за да се върне интересът към тази сфера може да помогне връщането към космонавтиката. За целта, убедена е групата активисти, страната трябва да се включи към проекта МКС - при това, със свои собствени модули. Даже с два! И това няма да бъдат лаборатории, както може да се очаква - в текущия проект на станцията те и така вече са достатъчно - а с два жилищни отсека, призвани да разширят обитаемото пространство на станцията и да увеличат комфорта на жителите й. Тези предполагаеми модули са наречени Habitation Extension Module - HEM-C и HEM-D. Първият от тях ще представлява кают-компания за провеждането на разговори, за отдих на екипажа и развлечения, а също и като зала за телеконференции със Земята, тъй като ще бъде оборудван с маса и столове за 10 души. Вторият HEM е спален отсек с едноместни каюти, с обем по 3 m3, общо 6 на брой. Според замисъла на британците, този модул трябва да бъде оборудван с усилена противорадиационна защита, за да служи и като убежище по време на мощните избухвания на Слънцето. Освен това, в единия от тези жилищни модули ще бъде разположена една стандартна стойка за експерименти, идентична с онези, които изпълват американската, европейската и японската лаборатории - последните две от които все още не са пуснати. Така, че за британските експерименти на МКС все пак ще бъде отделено място. Всеки HEM трябва да е с размери 3.8 m в диаметър и 5.7 m по дължина, а вътрешният обем на всеки такъв отсек представлява 50 m3. Така, общото нарастване на жилищното пространство на МКС ще представлява 100 m3. На орбита HEM трябва да бъдат изведени от ракетата Союз с ускорителния блок Фрегат. Предполага се, че те ще бъдат скачени към възловия модул Node-3. Този модул трябва да стартира на орбита през 2009-10 г. А по-късно към него ще бъде присъединен и стъкленият обзорен купол Cupola. Интересното е, че Node-3, според текущия проект на МКС, ще съдържа мощна система за животоосигуряване - генериране на кислород и преработка на използваната вода. Така, че съседството на жилищните отсеци с него е обмислена стъпка. Според авторите на този план, подобряването на комфорта на МКС ще повиши и производителността на нейните основни лабораторни мощности, тъй като космонавтите и астронавтите ще почиват по-добре, а следователно - ще работят по-добре. Всъщност, след завършването на строителството на МКС, тя трябва да тежи 450 тона и да съдържа 1200 m3 вътрешен херметичен обем. Внушителни числа? Но комфортът е твърде малко. Британската добавка забележимо ще подобри условията за живот на станцията. Групата инженери е пресметнала, че тази програма ще струва на родината им 600 млн. фунта, т.е. 1.17 млрд. долара, за 7 години, т.е. до 2015 г. Тези разходи трябва да се изплатят с нов скок в промишлеността и научните изследвания. Следващата възможна стъпка на Британия е набелязана от Дънкан Лоу-Грийн, астрофизик от Университета Лейстър. Той предполага, че неговата родина може да изиграе голяма роля в новата ера на космонавтиката - с пристигането в нея на млади частни компании. Например, коментира Дънкан, правителството на Британия би могло да инвестира средства в британските частни иновационни проекти, целящи снижаването на стойността за достъп в Космоса. Особено, в необичайните многорежимни двигатели Sabre, които ще позволят на космоплана самостоятелно да излиза на околоземна орбита, стартирайки като самолет от обикновен аеродрум. Без странични резервоари. Без твърдотелни ускорители. Без ракета-носител. Без самолет-ускорител... “Да се изпрати астронавт на МКС - това не е някаква новост”, коментира своята позиция Лоу-Грийн. Трябва да добавим, че единственият британски астронавт - Хелен Шарман - е летяла в Космоса веднъж, през 1991 г. на борда на Союз до станцията Мир, без никакво участие на британското правителство. Нейният полет бе платен от СССР. Нима това е всичко? Участниците в кампанията за британската пилотирана космонавтика, British human space flight campaign отбелязват, че трима от астронавтите на NASA са британци по произход: Майкъл Фоел, Пирс Селърс и Николас Патрик. При това, Фоел има двойна гражданство, а на Селърс и Патрик им се наложи да станат американски граждани, за да получат възможността да летят в Космоса! За Британия това не е най-приятното положение на нещата. Може би то ще се измени под давлението на British human space flight campaign? Всъщност, към МКС мечтае да се присъедини и Китай. А какви експерименти и изследвания ще могат да се провеждат на орбита... Тук фантазията има простор! Това е един от най-големите проекти на съвременната цивилизация и наистина може да стане не само популярен и желан, но дори - цел за превземане.

Вестник "Tелескоп".

Also on Fandom

Случайно уики