Fandom

АСТРОУИКИ

Йохан Кеплер

182pages on
this wiki
Add New Page
Беседа0 Share

„Неговата слава е изписана на небето и напредъкът в науката не може да я засенчи, и да я умаловажи. Век след век планетите със своите неизменни движения ще я възхваляват неговия гении ”

Бертранд

Golubovsky kepler.jpg

Йохан Кеплер се ражда във Вутенберг на 27декември 1571 г., седем години след раждането на Галилей и двайсет и осем години след смърта на Коперник. Майка му Катерина Гулденман е камериерка в хотел. Тя не умее нито да чете, нито да пише. Неговият баща Хенрих Кеплер е войник от корпуса на гвардията на Дуката на Алба, който след завръщането си в родината отваря кръчма в Елмердинген. Тъй като се нуждае от помощник, той решава да спре от училище малкият Кеплер. Но момчето е дребничко и болнаво и родителите му решават отново да го върнат в училище. Момчето започва да изучава теология. На тринайсет години Йохан е приет и учи безплатно в семинарията в Мелбърн. При обучението си студентите се ползват с голяма свобода. Кеплер с жар изучава задължителните предмети и има забележителни резултати, но скоро е завладян от точните науки и изоставя теоложките доктрини. На двайсет и две години той получава катедрата по математика в Грас в Стирия, която през този период е под опеката на Архидука Карл Австрийски, който е върл защитник на католицизма. Наред с останалите предмети Кеплер преподава и астрономия. Натоварен е и със задачата да състави Алманах, като се съобрази с грегорианските реформи. Това за него е научна работа, която трябва да извърши, без да намесва своите религиозни схващания. Залавя се с голямо желание с поставената задача. Кеплер решава да включи в Алманаха си и няколко астрологически предвиждания. Така той се надява да продаде по-голям брой книги. Някои от неговите „гадания” се сбъдват. Това от своя страна укрепва довдерието на съвременниците му в неговите способности. Видният астроном не успява да се дистанцира от суеверията и схващанията на своето време. Той е убеден, че звездите упражняват определено влияние върху човешките съдби. Често казва, че астрологията е дъщеря на астрономията. Кеплер не мами хората, които често тичат при него за да разберат своето бъдеще. След всяко „гадаене” той простичко им обяснява, че това, което им казва или ще се случи, или няма да се случи. Още в първата си творба (Mysterium Cosmographicum) ученият помества своите твърдения и силни аргументи в подкрепа на Кеплеровата система. Той отправя остри критики към съда, който вписва в Идекса книгата на видния поляк. През 1597 година Кеплер се жени за вдовицата Барбара Мюлер, която произхожда от светско семейство. Този брак не се оказва щастлив. Религиозните гонения от края на ХVІ век довеждат до размирици в Стирия; Кеплер е една от жертвите. Напразни са опитите, целящи да го накарат да изостави собствената си вяра. Оосъден е на изгнание и е напълно съкрушен. Кеплер е принуден да напусне страната си и с радост приема предложението за работа, направено му от Тихо Брахе, който по това време е астроном при Император Родолф от Прага. Но в Прага го чакат нови разочарования; там трябва да се моли за всеки един флоринт, за да може да издържа семейството си. Когато Тихо Брахе умира, Кеплер е назначен на неговото място със скромното заплащане от 1500 флоринта заплата. Той е докаран до пълна мизерия и е принуден да се издържа, като попълва алманаси, и като съставя хороскопи. Скоро възможността да се ползва свободно от писанията на Тихо Брахе му позволява са се заеме с големи начинания и много по-сериозни занимания. Започва да изучава планетата Марс и след девет години упорит труд той успява да обясни съвсем точно движенията на планетата посредством два важни закона. Тези закони се прилагат и към другите планети и откриват нов път за Нютон, път, който ще го отведе до откриването на всемирната гравитация. Така името на Кеплер завинаги остава в историята. Нека не забравяме, че тези два закона формират основите на съвременната астрономия. Император Родолф неочаквано умира. Новият наследник не се интересува от науки и Обсерваторията в Прага, в която работи Кеплер е лишена от всякакви дотации. Ученият е принуден да изостави дейността си, тъй като вече не е в състояние да изхранва своето семейство и приема поста на професор в гимназията Линц. Но там го чакат нови нещастия. Неговата съпруга става епилептичка, на моменти е лишена от разсъдък. Смъртта й настъпва бързо. Три от децата му също умират. Междувременно научава, че неговата седемдесетгодишна майка е вкарана в затвора, след като е обвинена, че се занимава с правенето на черни магии. Тя е набедена публично, че е вещица и че е обучавана от една от своите лели /изгорена наскоро като вещица/ на магьосническо изкуство. Кеплер се бори цели пет години за да спаси своята майка. Съдиите показват различни инструменти за мъчения на старата Катерина Кеплер, заплашвайки я, че ще ги използват и по този начин я принуждават да се признае за виновна. Нищо не е в състояние да пречупи смелостта на нейния син. Той успява да я спаси от смъртта, но не и от срама, който рефлектира и върху него. Кеплер отново е принуден да живее в мизерия. Той успява да устои на нещастията и да забрави своите страдания. Отдава се изцяло на своята работа. Издава и една доста странна книга, озаглавена „Хармонията на света”. В нея се сблъкват идеите на един мечтател, вдъхновен от необятната небесна шир и тези на учения, свързани със законите, които обединяват всички обекти в нашата система. За разлика от радостта, която му носи работата, свързана с изучаването на природата, в личен план разочарованията продължават. Фердинанд Австрийски, иска отново да заличи протестанството в Стирия и Кеплер за сетен път е принуден да напусне Австрия. Приютява се при Генерал Валенщайн. Жени се повторно за Сузана Ритингер, от която има седем деца. Нуждата го принуждава да пътува непрекъснато и да търси средства за препитание. Здравето му постепенно се влошава. Умира на 59 години. Неговите тленни останки се намират църквата Свети Петър в Ретисбон. На гроба му са изписани следните думи: „Измервах небесата – сега измервам сенките земни – Интелигентността е небесна има небесен произход”.

Also on Fandom

Случайно уики