Fandom

АСТРОУИКИ

Микроби космически туристи

182pages on
this wiki
Add New Page
Беседа0 Share

Микроби космически туристи

Наскоро се появи нов отрасъл в туризма - космически. Все още полетите в Космоса, по-точно - до Международната космическа станция - са във възможностите само на богати единици, но скоро полети с вече разработените суборбитални космически кораби ще бъдат достъпни за по-широките маси. Но съвсем наскоро, космически туристи ще станат бактериите. Разбира се, съвършено безплатно, но не и по своя воля. Учените от Университета Абърдийн, Великобритания, решиха да проведат поредния биологичен експеримент с микроорганизми в Космоса. Той ще трябва да покаже, могат ли органичните вещества да оцелеят при скоростното си преминаване през земната атмосфера. На 14 септември от космодрума в Байконур към Космоса ще се отправи новата космическа мисия на Европейската космическа агенция ESA, наречена Foton M3. На борда на космическата сонда ще се намира парченце много твърд природен камък, каквито се срещат в Шотландия. А в камъка ще се намират живи организми.

Fotonmglobe.jpg

На бактериите им предстои да изпитат претоварването при старта, 12 денонощия във вакуум, безтегловност и космическа радиация, както и 35 планирани от изследователите експеримента. След това, камъкът ще бъде хвърлен от Космоса на Земята и бактериите ще се сблъскат с полет през атмосферата и екстремално високи температури. Но защо учените възнамеряват да измъчват така тези нещастни създания? За да изяснят, дали след това те ще останат живи. Съществува една популярна теория, според която земният живот въобще не е възникнал на Земята, а някъде в Космоса. Например, на Марс или въобще - в междузвездното пространство. А на Земята примитивните форми са попаднали пътувайки във вътрешността на метеоритите, паднали върху нашата планета в незапомнени времена. Тази хипотеза има както поддръжници, така и противници. Вече бяха проведени редица експерименти, включително и космически, показващи много високата жизнеустойчивост на бактериите. Но сега учените решиха да проведат по-естествен експеримент - могат ли органичните вещества да оживеят при навлизането в атмосферата, когато метеоритът се нажежава от триенето с въздуха. За целта на спътника ще бъде натоварен образец от планинска порода с размерите на картоф, чиято възраст е около 400 млн. години. Той е добит от едно шотландско езеро и е покрит с разнообразни органични отлагания, продукти от жизнената дейност на водораслите. През целия полет той ще се намира във вътрешността на спътника, защитен от външното въздействие, но при връщането си на Земята ще бъде изваден отвън. Спътникът ще навлезе в земната атмосфера със скорост около 8 km/s, така че движението на камъка ще моделира падане на метеорит. Впоследствие учените ще проверят, доколко са пострадали примитивните органични вещества, с които е покрит камъкът. По-сложните структури, като ДНК, практически не биха имали шансовете да оцелеят, но простите вещества са известни със своята устойчивост. Ако полетът през атмосферата не ги унищожи, това ще послужи като потвърждение на хипотезата, че строителният материал за живите организми може да бъде донесен на Земята от Космоса. Ще чакаме резултатите!

Also on Fandom

Случайно уики