Fandom

АСТРОУИКИ

Млечният път

182pages on
this wiki
Add New Page
Беседа0 Share

Възраст: 13 млрд.години

Светимост: 200 млрд.слънца

Маса: поне 1000 млрд. слънца

Диаметър на диска: 100000 св.г.

Дебелина на диска: 800 до 2600 св.г.

Диаметър на халото: поне 600 000 св.г.

Дължина на бара: 28 000 св.г.

Milky-way-utah.jpg

Млечният път сниман от Националния парк в щата Юта

Нашата звезда - Слънцето се намира във вътрешността на една спирална галактика наречена Млечен Път. Преди повече от сто години астрономите считат, че Нашата галактика е единствената галактика във Вселената. С подобряването на инструментите и средствата за наблюдение броят на галактиките непрекъснато се увеличава. Прието е, че те са поне сто милиона. Всичко онова, което наблюдаваме с невъоръжено око принадлежи на Галактиката с изключение на други три галактики: Голям и Малък Магеланов облак и Андромеда. Млечният път е спирална галактика и е по-скоро ординарна с ръкави “разклонения от материя”, обикалящи около централното ядро. Ако вземем за отправна точка Слънцето интензитетът светимост на Нашата галактика се равнява на светимостта излъчвана от десет милиарда слънца взети заедно. Нейната маса е равна на около двеста милиарда слънчеви маси. Галактиката има форма на един гигантски “сплескан” диск с диаметър приблизително от 100.000 светлинни години; Слънцето се намира на около половината път от нейния център. По краищата дебелината на диска не надвишава 3000 светлинни години, докато в центъра на диска се наблюдава сфероидална изпъкналост, съставена изключително от звезди. Дебелината й достига до 15.000 светлинни години. Ядрото, разположено в центъра й не може да се види, защото е скрито от нас от гигантски газово-прахови облаци от молекулярен водород, от който се образуват новите звезди. В инфрачервената област на спектъра обаче тези облаци не пречат на наблюденията и централните области на Млечния път се виждат по-добре. В самия център на Галактиката се намира скрита от погледа ни свръхмасивна черна дупка с маса около 1000 000 слънчеви маси.

Галактическият диск е обгърнат от голям обем сферичен галактически харман. Неговият диаметър е около 100.000 светлинни години и почти целият е лишен от облаци от прах. Населен е от изолирани звезди и от брилянтни сферични натрупвания на маса, е считани за остатъци от първите стадии на формирането на Галактиката. Големи ръкави от концентрирани звезди и междузвезден газ тръгват от нейния център и се увиват спираловидно около него. Ръкавите приютяват голяма част от "активността" на звездните формации. Най-дългият ръкав на Галактиката е с дължина около 125.000 светлинни години. Ако можехме да я наблюдаваме напречно тя ще изглежда като светещо вретено, забулено в бледа светлина, в центъра ще видим тъмна лента, която го разделя на две големи паралелни звездни реки. Този ефект се държи на абсорбирането на светлината на звездите от междузвездния прах, концентиран върху диска. Видяна отгоре, със своите гигантски спираловидни ръкави, Галактиката би ни заприличала по скоро на една гигантска гирлянда, оцветена леко в жълт цвят в централните зони, там където милиарди сини, бели, оранжеви и червени звезди смесват светлината си в един единствен цвят.

МИТЪТМлечен път

Also on Fandom

Случайно уики