Fandom

АСТРОУИКИ

Сатурн през малък телескоп

182pages on
this wiki
Add New Page
Беседа0 Share

Властелинът на пръстените.

011.JPG

сн. Сондата Касини

012.JPG

сн. Сондата Касини

013.JPG

сн. Сондата Касини

015.JPG

сн. Сондата Касини

Преди тридесет години много се впечатлявах от наблюденията на Сатурн с 5 см. За мен този телескоп бе едно малко бижу. Да си призная не се виждаше нищо друго освен един глобус без каквито и да е особености и само един пръстен. Дори и с увеличение 120 / най- голямата възможност на апарата/ образът на Сатурн беше така възхитителен, че оставах без дъх. Представлението бе наистина зашеметяващо, особено в моментите на максимална инклинация на пръстените, когато те са разгънати. Вследствие на факта, че оста на ротация на Сатурн е наклонена върху еклиптиката /малко повече от нашата, 26 гр. 44 мин./, и че пръстените лежат върху екваториалната част на планетна, по време на сатурновата година от Земята ги виждаме все по-малко наклонени. Така всяка полуорбита виждаме пръстените срязани, както се случи през 1980 и 1995 г. или напълно разгънати. Когато пък видим добре северния сноб на пръстените, планетата е в своята минимална деклинация /както се случи към 1980 г./ Тогава го наблюдавахме много лошо. На всеки 29,5 години могат да се видят добре пръстените отворени от северния сноп, както се случи през годините от 1971 и 1973, също и през 2003 година. Следователно тези години телескопите ни показваха Сатурн в най-добрата му форма. Може би не веднага, но с повечко търпение нашите читатели би трябвало да забележат Дивизията Касини, малък тъмен сноб, който разделя външния пръстен от вътрешния. При по-внимателно наблюдение с114 мм може да се види лента от облаци върху планетарния глобус. Даже и в този случай трябва да се опитате да наблюдавате с телескоп на максимална височина над хоризонта над пасажа в меридиана. Сатурн също има своите спътници, но голямата дистанция от Слънцето не позволява наблюдението им през малък инструмент. Титан, по размери е вторият спътник от Слънчевата система след Ганимед /5150 км в диаметър/, яркостта му е с магнитут 8,3. Той не се отдалечава никога от планетата на повече от десет сатурнови диаметъра . 114 мм би трябвало да позволи да видите без трудности също и Рея с магнитут 9,7 и 158 км в диаметър, който остава много по-близо до Сатурн, не отстои никога на повече от четири диаметъра. Ако някой от вас успее да види Тети и Дион /с магнитути респективно 20,2 и 10,4 /, бих го поздравил за оптическите данни на телескопа и за неговия орлов поглед най-вече за това, че те винаги остават много по-близко до Сатурн и ефектът на осветяване е голям. Ако имате съмнения във връзка с наблюденията на двете планети и техните спътници, както и на други небесни обекти, нашият Алманах за 2016 г. ще ви даде ден за ден точната им позиция.

Also on Fandom

Случайно уики