Fandom

АСТРОУИКИ

Юпитер

182pages on
this wiki
Add New Page
Беседа0 Share
180px-Jupiter.jpg
Юпитер
Характеристика
Спътници63
Средно разстояние до Слънцето5.20 AU
Период на въртене9h 55' 29"
Период на обикаляне около Слънцето11.86 години
Физически данни
Диаметър142 800 km
АтмосфераПредимно водород и хелий
Плътност1330 kg/m3
Маса1,94 х 1027
  [Шаблон]

Юпитер - най-голямата планета в Слънчевата система.

Юпитер е четвъртият най-ярък обект в небето след Слънцето, Луната и Венера. /Понякога Марс е по-ярък от Юпитер./ Познат е на хората от праисторически времена. През 1610 г. Галилео прави потресаващо откритие. При наблюденията му с телескоп той открива четирите основни спътника на планетата: Йо, Европа,Ганимед и Калисто /днес те са познати като Галилеевите спътници/. Това наблюдение е първото на орбитална система около център, различен от този на Земята. Това разкритие има най-голям принос в подкрепа на хелиоцентричната теория за движението на планетите, формулирана от Коперник; Твърденията на Галилей в полза на коперниковата теория са в разрез с Инквизицията и той скоро е арестуван.

За пръв път Юпитер е посетен през 1973 г. от Pioneer 10, а в последствие от сондите Pioneer 11, Voyager 1, Voyager 2 и Ulysses. Също така и от сондата Галилей.

Атмосферата на Юпитер се състои предимно от водород. В нея протичат бурни химични реакции. Магнитното поле на планетата е 12 пъти по-силно от земното.

Осемте външни спътника на Юпитер се разделят на две групи:

Леда, Ималия и Елара на разстояние от 11 милиона километра от Юпитер и Ананке, Карме, Пасифе и Синопе на приблизително 23 милиона километра. Леда е осмият спътник на Юпитер и е най-малък.

Also on Fandom

Случайно уики